FluentCRM Review – WordPress Marketing Automation TOPPER?

Deze FluentCRM review wordt continu bijgewerkt wanneer er nieuwe versies verschijnen!

Als je een specifieke vraag of een verzoekje hebt omtrent FluentCRM, laat het weten via een reactie, dan kan ik het aan de review toevoegen 🙂

De marketing automation wereld zit vol met geweldige opties.

Van Active Campaign, Drip, ConvertKit en coole nieuwelingen als Bento..

Tot ouwe rotten als MailChimp, ConstantContact en Aweber.

Ook binnen WordPress zelf is er flink wat keuze.

Zo heb je MailPoet, Email Subscribers, GroundHogg en nu dus FluentCRM.

Hoe kies je, en; is FluentCRM je tijd en centen waard?

FluentCRM Review (2e kwartaal 2021)

Nick Bijl

fluentcrm_review_wordpress_plugin
Email en marketing automation binnen je WordPress installatie.
Prijs (in verhouding met vergelijkbare SaaS opties)
Integraties (met andere WordPress plugins)
Gebruiksvriendelijkheid
Functies (compleetheid)
Betrouwbaarheid

Samengevat

FluentCRM is een enorm veelbelovende plugin die in rap tempo wordt ontwikkeld. Hoewel het nog niet alle functies heeft die geavanceerdere gebruikers van een automation platform verwachten, is het hard op weg.

Als je niet de meest veeleisende gebruiker bent en je kan leven met enkele groeipijnen, dan is het moeilijk om voor deze prijs een betere optie te vinden.

Als ze de huidige koers vasthouden, zou dit wel eens dé marketing automation oplossing kunnen worden voor WordPress gebruikers. En dan zie ik deze plugin makkelijk nóg hoger scoren!

4

FluentCRM plus- en minpunten

Ik ben ongetwijfeld een aantal dingen vergeten, maar dit zijn de pluspunten die mij zijn opgevallen..

  • Je email marketing en automation binnen WordPress i.p.v. een extern platform is erg handig.
  • De leercurve is minder aangezien veel dingen werken zoals je al gewend bent van WordPress.
  • De prijs-kwaliteit verhouding is nagenoeg onverslaanbaar, zeker wanneer je contacten blijven groeien.
  • Alle basisfunctionaliteit zit er in.
  • Integraties met andere plugins (WooCommerce, EDD, LearnDash, Elementor, Thrive en vele anderen) zijn aanwezig en super makkelijk in gebruik. Meer integraties zijn onderweg.
  • Specifieke triggers voor integraties met andere plugins. Dit is één van de grootste voordelen als ze deze blijven uitbreiden!
  • De opties voor dynamische content niet alleen in emails maar vooral op je website zelf zijn heel tof.
  • Conditionele Logica (splitsingen o.b.v. bepaalde criteria) is sinds versie 2.0 aanwezig (zie FluentCRM review update)
  • SmartLinks zijn een geweldige, veelzijdige toevoeging (die veel andere platformen missen)
  • A/B splittesten van je onderwerpen is handig en makkelijk.
  • Emails opstellen is net zo simpel als het schrijven van een bericht in WordPress en werkt met Gutenberg blokken.
  • Via de ‘Campaign Actions’ functie kan je heel gemakkelijk achteraf tags toevoegen of verwijderen op basis van (het gebrek aan) openen en klikken van je losse emails. Dit geeft je veel flexibiliteit voor segmenteren en opvolgen.
  • Als je enkel een simpele funnel/automation wil maken en een nieuwsbrief wil sturen zonder poespas, kom je al een heel eind met de gratis (uitgeklede) versie.

Natuurlijk is het niet een en al rozengeur en Wodka-lime. FluentCRM heeft ook een aantal duidelijke minpunten..

  • De configuratie is niet heel intuïtief. Vooral niet als zaken als een ‘SMTP service’ en ‘CRON job’ nieuw voor je zijn. En de documentatie is matig.
  • Voor de snelheid waarmee je emails kan verzenden (het aantal per dag/uur/seconde) ben je overgeleverd aan je SMTP service. Zo begin je bij Amazon in de ‘sandbox’ waar je maximaal 200 emails per dag en maximaal 1 email per seconden kan zenden. En je hebt hun toestemming nodig om dit te verhogen. Heel veel sneller dan ±10 emails per seconde lijkt momenteel niet echt haalbaar.
  • Je hebt goede WordPress hosting nodig. Budget hosting is per definitie geen goed idee i.c.m. FluentCRM. Dat brengt mogelijk ook wat hogere kosten met zich mee.
  • Het feit dat alles binnen je WordPress site zit, maakt het ook kwetsbaarder. Als je site (om welke reden dan ook) tijdelijk niet werkt, werkt ook je email systeem niet meer. Ook gehackt worden met een database vol contactgegevens is een potentiële nachtmerrie.
  • De ‘Automation Funnel’ is, hoewel stukken beter sinds versie 2.0, nog vrij basic. Conditionele logica is nog lang niet uitgebreid genoeg om zich te meten met providers als ActiveCampaign, Bento en ConvertKit.
  • Weinig integraties met opt-in tools voor formulieren. Hier hebben ze ook een financiële rede toe, aangezien er wel een uitstekende integratie is met hun eigen FluentForms.
  • A/B testen werkt alleen met Campaigns (en niet binnen Sequences en Automations).
  • Het opmaken van emails is nog erg beperkt en er ontbreken vooropgemaakte templates.
  • Aangezien de plugin nog jong is en enorm snel ontwikkeld wordt, kom je af en toe wat bugs en ongemakken tegen.
  • Vooralsnog kan je dezelfde FluentCRM installatie niet makkelijk gebruiken voor meerdere sites. Alleen via ‘webhooks‘, die wel een klein beetje technische kennis of geduld vereisen. Of een extra plugin als WP Fusion. Dat is iets om rekening mee te houden als je bijvoorbeeld een ‘marketing site’ en daarnaast een aparte webwinkel of leden site hebt.

Mijn voorlopige conclusie voor deze FluentCRM review is als volgt:

FluentCRM is een ontzettend tof, veelbelovend project. De basis is gelegd, maar er zal nog een flinke inhaalslag moeten plaatsvinden voordat het een daadwerkelijke vervanger is voor de geavanceerdere platformen.

Als je erg afhankelijk bent van complexere automatiseringen is FluentCRM nog niet helemaal klaar voor primetime.

Als het besparen van kosten je voornaamste prioriteit is en voorlopig prima uit de voeten kunt met simpelere ‘funnels’ of nieuwsbrieven, heb je met FluentCRM nu mogelijk al goud in handen.

Zelf ben ik érg enthousiast en test ik de plugin momenteel met verschillende kleinere projecten – en kan ik reikhalzend uit naar de updates die er in het verschiet liggen!

Bij nieuwe updates, zal ik proberen ze aan deze FluentCRM review toe te voegen.

Opzoek naar meer details?

Laten we even in het diepe duiken!

Te beginnen bij..

Wat kan en hoe werkt FluentCRM?

In deze korte video, krijg je een redelijk goed idee van de werking en hoofdfuncties van FluentCRM.

  • Hoe ziet de interface eruit?
  • Hoe stuur je een email campagne?
  • Hoe segmenteer je contacten?
  • Hoe stel je een Automation in?
  • Hoe maak je een Automation Funnel?
  • Hoe ziet het contactoverzicht eruit?
  • Wat voor statistieken en analyse functies heeft FluentCRM?

Wat betreft de basis, heeft FluentCRM het dik voor elkaar.

En het gemak van alles binnen WordPress, is niet te onderschatten 🙂

De prijs

De prijs is hoogstwaarschijnlijk één van de belangrijkste overwegingen om voor een WordPress plugin te kiezen, in plaats van een SaaS optie.

Kijkend naar het prijskaartje van FluentCRM, schrikken veel WordPress gebruikers toch even.

Volkomen logisch. Maar..

Hoewel $129 per jaar (gebruik overigens deze link voor een leuke korting) voor 1 installatie voor een WordPress plugin absoluut aan de forse kant is, is dat wat mij betreft niet helemaal de goede vergelijking om te maken.

Een betere manier om de waarde van FluentCRM te zien, is door te kijken naar de kosten die je bespaart in vergelijking met andere email marketing & automation platformen.

Om maar een paar bekende namen te noemen..

MailChimp’s Standard is voor 2500 contacten (en tot 30.000 emails per maand) $51,99 per maand.

ActiveCampaign Lite is tot en met 2500 contacten $45 of $55 per maand (afhankelijk of je per maand of jaar betaalt).

Bento (wat mij betreft de meeste interessante SaaS optie op dit moment) is met 3000 contacten $30 per maand.

Natuurlijk..

MailerLite met 2500 contacten is een stuk voordeliger met $15 per maand, maar daarentegen ook duidelijk minder geavanceerd qua automation opties.

De meeste andere opties hanteren vergelijkbare prijzen.

Nu..

Zijn er voordeligere opties om emails te sturen? Uiteraard.

Maar niet met dezelfde krachtige automatisering functies.

Daarvoor betaalde je (voor FluentCRM bestond) altijd een premium.

Daarbij is het belangrijk om te beseffen dat wanneer je contacten toenemen, je maandtarief dat ook doet.

Zelfs bij een voordelige optie als MailerLite, gaat de prijs naar $50 per maand voor 10.000 contacten. En bij ActiveCampaign en Mailchimp naar respectievelijk $125 en $105 per maand.

Dát is waar de prijsverschillen steeds dramatischer worden.

Kleine kanttekening wat betreft de kosten van FluentCRM is dat je ook gebruik moet maken van een ‘SMTP service’ (zoals Amazon SES) die de mails voor je verstuurt.

De kosten hiervoor zijn echter minimaal. De eerste 62.000 emails per maand zijn zelfs gratis bij Amazon SES en daarna $0,10 per 1000 emails.

Mooi voorbeeld:

Van $55 naar $0,18 per maand. Yes please!

Als je —net als ik— in een wereld leeft waar je al snel tussen de €100 en €200 per maand kwijt bent aan een e-mail en marketing automation oplossing, klinkt de belofte en investering voor FluentCRM je als muziek in de oren.

Niet goedkoop voor een plugin, wél voordelig als marketing automation oplossing dus!

Mijn favoriete FluentCRM features

Ik zou je voorliegen als ik zou zeggen dat FluentCRM momenteel al alles in huis heeft om zich te meten met de ‘grote jongens’ in de marketing automation wereld.

Tóch heeft FCRM nu al enkele coole functies die het op sommige gebieden een streepje voor geven.

Zoals:

Dynamische website content

Hiermee kan je bijvoorbeeld bepaalde content op je website wel of niet laten zien op basis van tags.

*Korte pauze voor dramatisch effect*

Op je WEBSITE.

Op dezelfde pagina kun je dus verschillende content blokken laten zien, afhankelijk van wie de pagina bekijkt. Dit is absurd krachtig.

Vrijwel geen enkel ander platform biedt deze functionaliteit out-of-the-box aan. Hooguit voor binnen e-mails.

SmartLinks

Nog zo’n heerlijke functie.

Een ‘SmartLink’ is een speciale URL die —als iemand er op klikt— een bepaalde actie in FluentCRM kan uitvoeren

Je maakt de link aan en vervolgens plaats je deze in een e-mail of op een landingspagina.

Als iemand op die link klikt, kun je die contactpersoon bijvoorbeeld toevoegen aan een specifieke lijst of tag, toevoegen aan een geautomatiseerde funnel of een specifieke marketingmail sturen.

Dit is hoe het ongeveer werkt..

Eerst activeer je SmartLinks:

Daarna kan je heel makkelijk je eigen SmartLinks aanmaken:

hoe_werken_fluentcrm_smartlinks
  • Link Title: Een titel zodat je de link kan herkennen.
  • Target Full URL: Een bestaande URL waar de SmartLink naar zal verwijzen.
  • Apply Tags when clicked: De tags die moeten worden toegevoegd als mensen op de link klikken.
  • Apply Lists when clicked (optional): Als je wil kan je mensen die klikken ook aan een specifieke lijst toevoegen.
  • Note (Optional): Voeg eventueel een opmerking of geheugensteuntje toe.

*UPDATE*: Nu kun je ook:

  • Dynamische contactinformatie doorgeven via de URL.
  • Tags en lijsten van contacten verwijderen.


Daarna klik je op ‘Create Smart Link’ om hem aan te maken. En ta-da! nu kun je de Smart Link in je emails, op je website en ook op andere plekken gebruiken:

Hoe handig is dat?!

Ik ben super enthousiast over de potentie van deze functie!

AVG (GDPR) – Dataverwerking is een groot pluspunt voor FluentCRM

Data, privacy, wetgeving – De AVG heeft veel gevolgen voor email marketing.

Een groot voordeel van een ‘native’ WordPress marketing automation plugin als FluentCRM, is dat het je leven omtrent privacy en datawetgeving wat makkelijker maakt.

Je bent namelijk zelf eigenaar van de data. En aangezien er geen verbinding is met een extern platform, heb je geen extra toestemming nodig zodat anderen de data namens jou mogen opslaan en verwerken.

Een mooi bijkomend voordeel!

FluentCRM Review UPDATE: Versie 2.0

Een mega belangrijke update!

  • Conditionele logica (eindelijk!)
  • Nieuwe Automation opties via triggers en blokken
  • Betere Analytics data
  • Ondersteuning voor vertalingen (binnenkort is FluentCRM dus ook in het Nederlands beschikbaar)
  • CRM toegangsrollen (geef anderen (gedeeltelijk) toegang tot je FluentCRM omgeving)

Hier is een korte introductie video van de nieuwe functies:

Conditionele Logica

Na enkele maanden ontwikkeling lijkt de eerste versie van conditionele logica een feit te zijn.

Dit maakt het mogelijk om complexere automations te maken als:

Heeft iemand een bepaalde Tag? Zo ja, doe zus. Zo nee, doe zo.

Heeft iemand een product gekocht? Zo ja, doe A. Zo nee, doe B.

Dit was één van de meest gewilde functies van FCRM gebruikers (waaronder ondergetekende), dus het is goed om te zien dat de mogelijkheid er nu ook echt is.

Het gaat hier wel duidelijk om een eerste, wat uitgeklede versie.

De logica werkt momenteel met de volgende condities:

Dit soort directe integraties met andere belangrijke plugins binnen je WordPress site, is wat FluentCRM een hele unieke en krachtige oplossing maakt.

Ik kan niet wachten om te zien waar we over een jaar zijn!

Exporteer en importeer automatiseringen

Vanaf nu is het ook mogelijk om Automation Funnels te exporteren en importeren van de ene naar de andere FluentCRM installatie!

Dit heeft een hoop mooie, tijdbesparende toepassingen.

Zo kan je automatiseringen makkelijker hergebruiken op een andere website. Heel fijn als je dit werk bijvoorbeeld voor klanten doet of zelf meerdere sites hebt.

Én maakt dit het makkelijk om automations te delen met anderen.

Met de nieuwe update zet FCRM weer een belangrijke stap in de inhaalslag met andere platformen!

Hoe zwaar is deze plugin? Wordt mijn site hier trager van?

Het is vrij duidelijk dat FluentCRM is geprogrammeerd met snelheid in het achterhoofd.

Een belangrijke factor daarbij is dat alle databasetabellen gescheiden zijn van je WordPress installatie.

Dat is technisch gepraat voor:

FluentCRM probeert WordPress niet vol te proppen en overbelasten met data. Fluent draait grotendeels stilletjes in de achtergrond.

Dit is gunstig voor de snelheid.

Maar, kan je ook grote hoeveelheden e-mails versturen zonder te haperen of je server te overbelasten?

Gelukkig voor ons, grotendeels wel ja.

Hoewel de makers claimen dat je website absoluut niet trager wordt van FluentCRM, is dat in mijn ervaring niet helemaal juist. Het is absoluut niet drastisch, maar er is wel een minimale impact.

Dat kan eigenlijk ook niet anders, want FCRM maakt natuurlijk gebruik van je website hosting om te kunnen functioneren.

Hetzelfde is overigens waar voor andere platformen die via een <script> of plugin integreren met je website. Die voegen ook wat gewicht toe die impact heeft op de laadtijden.

Dat is waarom ik je ook afraad om FluentCRM te gebruiken i.c.m. goedkope of budget WordPress hosting. Dat maakt de plugin namelijk stukken minder betrouwbaar (iets wat aan de hosting ligt en niet aan de plugin, overigens).

Als vuistregel:

Hoe beter je webhosting is, hoe kleiner de impact van FluentCRM doorgaans zal zijn.

FluentCRM vs andere email en marketing platformen

Is FluentCRM een goede vervanging voor [vul je marketing platform in]?

Via deze FluentCRM review heb je hopelijk een aardig inzicht gekregen in de werking en functies van deze marketing automation plugin.

Maar, nu hoor ik je denken..

Kan ik mijn huidige automation of email marketing platform opzeggen en FCRM gebruiken?

Zoals irritant vaak het geval..

Dat hangt er vanaf.

Hieronder enkele vergelijkingen met andere populaire platformen.

FluentCRM vs MailPoet – Is FluentCRM een goede vervanging voor MailPoet?

Ja op vrijwel alle fronten, behalve:

  • gebruiksgemak
  • nieuwsbrief templates/stijlen

Als je uitsluitend een simpele (mooi opgemaakte) nieuwsbrief, email serie of notificaties bij nieuwe artikelen wil sturen zonder verder gedoe, is MailPoet waarschijnlijk de betere keuze.

In vrijwel alle andere gevallen wint FluentCRM. Met afstand.

Wat dat betreft zijn deze twee opties ook amper te vergelijken, omdat ze voor compleet andere doelgroepen gemaakt zijn.

Voor uitsluitend de basics en simpel, kies je MailPoet.

Voor functierijkheid en marketing automation, kies je FluentCRM.

FluentCRM vs GroundHogg – Is FluentCRM een goede vervanging voor GroundHogg?

Ja. Met een kleine kanttekening.

GroundHogg was eigenlijk de eerste echte marketing automation en funnel plugin voor WordPress.

En in veel opzichten is GroundHogg ook duidelijker een meer volwassen product. Met meer integraties en wat meer functionaliteit.

Waar GroundHogg wat mij betreft de bal echter flink laat vallen, is de verschillende prijsniveaus en het ‘verstoppen’ van functies in duurdere versies. Iets wat in mijn optiek niet logisch is voor een plugin die je zelf host.

Dat maakt GroundHogg in de praktijk ook een stuk duurder en voor veel mensen waarschijnlijk minder aantrekkelijk en interessant.

Voor 5 installaties volle functionaliteit is GroundHogg $480 per jaar tegenover $249 (of $199 met deze deal) voor FluentCRM. Dat is aanzienlijk.

Daarnaast vind ik de gebruiksinterface van Fluent er beter uitzien en makkelijker werken. Wat niet onbelangrijk is wanneer je veel met een plugin werkt.

Ook lijkt er veel meer steun en ‘hype’ te zijn voor Fluent in de WordPress community, waardoor de gebruikersaantallen sneller toenemen en de plugin sneller ontwikkeld wordt.

Ik verwacht dat FluentCRM binnen enkele maanden GroundHogg op nagenoeg alle fronten het nakijken zal geven.

FluentCRM vs MailChimp – Is FluentCRM een goede vervanging voor MailChimp?

Afhankelijk van je gebruik, ja.

MailChimp is vooral heel sterk in de integraties met allerlei verschillende diensten en platformen. Als je daar veel gebruik van maakt dan is FluentCRM momenteel niet heel geschikt als vervanging.

Ook is het opmaken/stijlen van nieuwsbrieven in MailChimp AANZIENLIJK beter.

Gebruik je MailChimp echter vooral om een simpele nieuwsbrief of autoresponder te versturen, is FluentCRM (zeker met het oog op de toekomst) een hele interessante optie.

FluentCRM vs ActiveCampaign – Is FluentCRM een goede vervanging voor ActiveCampaign?

Wat mij betreft, voor de meeste ActiveCampaign gebruikers, nog niet.

Zeker als je erg afhankelijk bent van geavanceerde automations met Als/Dan (if/else) en vergelijkbare logica of het splittesten van automatiseringen, schiet FluentCRM momenteel nog een beetje tekort.

En als je de functies van ActiveCampaign Plus of hogere versie gebruikt, dan voldoet FCRM zeker nog niet.

Aan de andere kant..

Als je meer interesse hebt in de betere, directe integratie met je WordPress site via de Dynamische Content, SmartLinks en specifieke integraties met andere plugins — dan kan FCRM ook wat kunstjes uitvoeren die menig ActiveCampaign gebruiker jaloers zal maken.

FluentCRM vs …

Mis je een vergelijking, of twijfel je of het voor jouw situatie handig is om over te stappen?

Laat een reactie achter, dan kan ik je een antwoord geven en het opnemen in deze FluentCRM review!

Voorlopige conclusie [wordt vervolgd..]

FluentCRM is een ontzettend tof, veelbelovend project. De basis is gelegd, maar er zal nog een flinke inhaalslag moeten plaatsvinden voordat het een daadwerkelijke vervanger is voor de geavanceerdere platformen.

Als je erg afhankelijk bent van complexere automatiseringen is FluentCRM nog niet helemaal klaar voor primetime. Al komt het met elke update dichterbij.

Als het besparen van kosten je voornaamste prioriteit is en voorlopig prima uit de voeten kunt met simpelere ‘funnels’ of nieuwsbrieven, heb je met FluentCRM nu mogelijk al goud in handen.

Zelf ben ik érg enthousiast en test ik de plugin momenteel met verschillende kleinere projecten – en kan ik reikhalzend uit naar de updates die er in het verschiet liggen!

Zodra er updates zijn zal ik ze aan deze FluentCRM review toevoegen.

2 reacties

  1. Hoi Nick, bedankt voor de review, en link naar kortingspagina.

    Je schrijft: “gehackt worden met een database vol contactgegevens is een potentiële nachtmerrie.”

    Inderdaad, ik moet er niet aan denken…

    Maar, dat is bij het gebruik van WooCommerce (wat ik doe) toch eigenlijk ook al zo? Indien je dus WooCommerce gebruikt, bestaat het risico al, en is de toepassing van FluentCRM (voor mij dus) niet een extra risico, toch?

    • Hi Marc,

      Ja hetzelfde principe geldt ook als je WooCommerce gebruikt inderdaad.

      Maar een (extra) nadeel van je e-mail systeem ‘native’ hebben, is dat als je gehackt bent, je dit contacten ook niet kan laten weten bijvoorbeeld. En je alleen maar kan hopen dat alles snel gefixt is.

      Daarnaast heb je natuurlijk wat meer risicospreiding wanneer niet alles op 1 WordPress installatie draait. En hoewel het bij goede, up-to-date plugins en WP installaties vaak wel snor zit, zorgen meer plugins altijd voor meer potentiële lekken/ingangen en compatibiliteit issues.

      Vandaar dat ik het wel benoem als nadeel en iets om rekening mee te houden bij je keuze 🙂

Geef een reactie